Home Gemeente schuldig aan zwembadongeluk Tilburg

Gemeente schuldig aan zwembadongeluk Tilburg

Op 5 juli 2016 heeft de Rechtbank Zeeland-West-Brabant geoordeeld dat de gemeente Tilburg grovelijk onachtzaam en nalatig heeft gehandeld in de aanloop naar een dodelijk ongeval in zwembad Reeshof. In november 2011 viel in het zwembad een geluidsbox naar beneden, waardoor een baby van 5 maanden om het leven kwam en haar moeder gewond raakte. De bevestigingsbouten van de installatie waren verroest en hadden vervangen moeten worden.

De gemeente Tilburg werd vanaf 2006 meermalen gewaarschuwd voor doorroesting van de bouten en moeren van de geluidsbox. In april 2011, ruim een half jaar voor het ongeval, ontving de gemeente nog een rapport van een technisch bureau waarin stond vermeld dat de bouten per direct vervangen moesten worden. Ook hieraan werd geen gehoor gegeven. De Rechtbank oordeelde daarom dat sprake is van dood door schuld en legde de gemeente de maximale boete voor een rechtspersoon van € 76.000 euro op.