Home Organisator klimcursus en school niet aansprakelijk voor ongeval leerling

Organisator klimcursus en school niet aansprakelijk voor ongeval leerling

Op 8 november 2011 heeft het Gerechtshof Amsterdam (LJN: BU7821) beslist dat zowel de organisator van een klimcursus als de school niet aansprakelijk is voor de gevolgen van de val van een leerling tijdens een klimcursus.

Een leerling van de opleiding Sport en bewegen is in 2005 tijdens een klimcursus naar beneden gevallen met ernstig letsel tot gevolg. Het zekeringstouw was aan de klimgordel van de cursist vastgemaakt met een twistlockkarabiner. Tijdens het klimmen heeft de cursist de twistlockkarabiner geopend, in plaats van de karabiner waarmee het zekeringstouw langs de klimmuur omhoog werd geleid.

Het hof oordeelt dat de organisator van de cursus niet onrechtmatig heeft gehandeld door een twistlockkarabiner te gebruiken als methode van inbinden. De omstandigheid dat een twistlockkarabiner niet een (door de Koninklijke Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging, NKBV) aanbevolen wijze van zekering is en deze methode niet de voorkeur (van de NKBV) geniet, is volgens het hof onvoldoende om te oordelen dat de organisator naar maatstaven van maatschappelijke zorgvuldigheid zich van het gebruik van de twistlockkarabiner had behoren te onthouden. Voorts is onvoldoende komen vast te staan dat onvoldoende toezicht is gehouden en/of onvoldoende instructie is gegeven. Ook het gestelde gebruik van matten was bij deze wijze van klimmen niet aangewezen.

Volgens het hof is de organisator van de cursus niet aansprakelijk uit onrechtmatige daad. Reeds op deze grond is ook de school niet aansprakelijk voor de gevolgen van het ongeval.

Klik hier voor de volledige uitspraak.