Home Pre-pack is overgang van onderneming

Mieke Stap

Arbeidsrecht

Pre-pack is overgang van onderneming

Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft geoordeeld dat de wetgeving inzake overgang van onderneming geldt bij de zogeheten pre-pack. Dit betekent het einde voor de pre-pack in de huidige vorm. De pre-pack is een voorgekookte doorstart die vóór het faillissement onder het oog van de (beoogd) curator door het bestuur van de onderneming wordt voorbereid, maar pas ná de faillietverklaring ten uitvoer wordt gelegd.

Smallsteps

De uitspraak is een belangrijke overwinning voor vakbond FNV en vier werknemers van kinderopvangorganisatie Estro. Wat was het geval? In november 2013 voorzag Estro haar faillissement. Estro heeft daarop een pre-pack voorbereid, inhoudende dat Smallsteps ongeveer 250 van de 380 kinderopvangcentra zou overnemen met behoud van werkgelegenheid voor 2.600 van de circa 3.600 werknemers. Op grond van ongeschreven pre-pack regels werden de kinderopvangcentra op de dag van het faillissement van Estro door Smallsteps gekocht.

Overgang van onderneming

Het Hof oordeelt dat deze (wijze van) overname uiteindelijk niet de liquidatie van de onderneming beoogt, zodat het economische en sociale doel niet kan verklaren dan wel rechtvaardigen dat bij een (gedeeltelijke) overgang van de onderneming, werknemers worden beroofd van rechten die de wetgeving inzake overgang van onderneming toekent.

Pre-pack

De pre-pack in de huidige vorm is met de uitspraak van het Hof van de baan. Of werknemers uiteindelijk beter af zullen zijn met deze op het eerste gezicht werknemersvriendelijke uitspraak valt nog te bezien. Potentiële kopers zullen niet meer bereid zijn om een onderneming door middel van een pre-pack over te nemen nu zij verplicht zijn alle werknemers met behoud van arbeidsvoorwaarden in dienst te nemen. Een “echt” faillissement met als gevolg waardeverlies van de onderneming lijkt hiermee onafwendbaar. Bovendien is dan de uitzondering op de regel van toepassing: bij een doorstart in een faillissement hoeven niet alle werknemers met behoud van arbeidsvoorwaarden te worden overgenomen.