Home Twee bedrijven beboet voor dood van jong stel door koolmonoxide

Twee bedrijven beboet voor dood van jong stel door koolmonoxide

Verstopte rookgaskanalen, verkeerd geplaatste rookgaskanalen en vervuilde geisers zijn berucht voor het optreden van een uiterst gevaarlijke koolmonoxidevergiftiging. Jaarlijks zijn er slachtoffers te betreuren van deze silent killer. De jurisprudentie laat menig voorbeeld zien van zaken waarin strafrechtelijke schuld werd aangenomen van de installateur van het systeem dan wel van de verhuurder van de woning.

Ook recent werden twee bedrijven (een installatiebedrijf en een energiebedrijf) verantwoordelijk gehouden voor de dood van een jong stel (23 en 19 jaar oud) door koolmonoxidevergiftiging op kerstavond 2010. Beide bedrijven werden bij vonnis van de rechtbank Noord-Nederland (Assen) van 18 februari 2015 veroordeeld tot betaling van een geldboete van € 75.000.

Het fatale ongeval kon gebeuren doordat bij renovatiewerkzaamheden eind 2009 aan het woningblok in Meppel ernstige fouten werden gemaakt. De strafrechter rekent het het installatiebedrijf aan dat werd nagelaten de medewerkers voldoende op de hoogte te (laten) stellen en te (laten) instrueren over de voorschriften van de fabrikant van het rookgasafvoermateriaal met betrekking tot de wijze van installatie daarvan in een gebouw met meerdere woonlagen. Door dit nalaten werd de rookgasafvoer in de gezamenlijke leidingenschacht van het woningblok ondeugdelijk geïnstalleerd. Hierdoor is de rookgasafvoer in de schacht losgeraakt en werd het rookgas (met veel koolmonoxide) uit de verwarmingsketel van één van de woningen uitgestoten in de slaapkamer van de woning van het stel. Daar is het stel overleden.

De strafrechter houdt ook het energiebedrijf verantwoordelijk. Het energiebedrijf was als adviseur betrokken bij de renovatiewerkzaamheden. Grondslag van deze veroordeling is dat het energiebedrijf een eigen toezichthoudende medewerker onvoldoende over de eerder genoemde voorschriften had geïnstrueerd, dat bij een inspectie in oktober 2009 onvoldoende werd gecontroleerd dat de voorschriften van de fabrikant waren nageleefd en geen werkzaamheden ter herstel van een en ander hebben plaatsgevonden.

U treft de uitspraken aan onder link 1 en link 2.